Dette kan vaktmesteren hjelpe deg med

I Heimstaden har vi alltid vaktmestere tilgjengelig, slik at du skal få hjelp hvis du trenger det. Nikola Percic (34) har jobbet som vaktmester i Heimstaden siden mai 2017. Hver dag hjelper han beboere med å løse ulike utfordringer – både store og små.

Heimstaden bil

Hva er det vanligste folk trenger hjelp til?

Ofte tar folk kontakt fordi de har mistet nøkkelen sin, og spør etter en kopi av den, noe jeg alltid opplyser om at koster penger. Noen trenger også hjelp til å bytte lyspære, regulere temperaturen i leiligheten, justere dører eller skru sammen møbler. De fleste av disse oppgavene har leietaker ansvar for selv, men noen ganger må vi være behjelpelige så de kommer seg godt på plass i leiligheten.


Trenger du også hjelp fra vaktmester?

Ring oss på 23 29 20 00 eller send oss en e-post på kundeservice@heimstaden.no


Hvilke typiske arbeidsoppgaver har du i løpet av en dag?

Jeg tar alltid en morgenrunde på eiendommer for å se at alt er på stell og fjerner søppel. Vi er opptatt av å opprettholde et hyggelig bomiljø, så vi setter av god tid til morgen runder. I tillegg har jeg alltid mye dialog med beboere, da mange har spørsmål og trenger hjelp til småting. Også er det selvfølgelig mange oppgaver som går ut på å sjekke opp feil i leiligheter. Mye kan vi vaktmestere fikse selv, men noen ganger trenger vi bistand fra en rørlegger eller elektriker. Generelt er jeg opptatt av å ha god kommunikasjon med beboere, da jeg har erfart at det skaper et trygt og godt bomiljø.


vaktmester justerer lås

Hvor mye kan du hjelpe beboere med? 

Jeg kan hjelpe til med det meste, så lenge jeg har tid, men det er alltid viktig at kontraktsregler følges. For eksempel er det en rekke ting leietaker har ansvar for selv, som for eksempel å bytte lyspærer og sikring, bytte batteri i røykvarsler, samt skru opp egne møbler. Som vaktmester ønsker jeg selvfølgelig å hjelpe til, men det er jo da alltid et spørsmål om kostnader. Dersom noe i leiligheten har blitt ødelagt før leietaker flyttet inn står vi for kostnadene. Dersom leietaker har ødelagt noe, så må han eller hun dessverre betale for det selv. Ellers er det vanlig at vi hjelper til med småting i leiligheten, som å henge opp ting som gardinstenger og toalettrullholder, samt bytte platetopp eller annet som blir ødelagt over tid. 

Hvor stort nøkkelknippe har du?

Nøkkelknippet mitt veier faktisk 1 kg, da det finnes flere nøkler til hver eiendom. 

Hva er det rareste du har opplevd? 

Å hjelpe noen når lyset har gått i leiligheten og de ikke får det på igjen kan bli en morsom situasjon. Det er ofte så enkelt som å skru på sikringen igjen, og da ler vi godt sammen. Jeg har også opplevd at noen har låst seg inne på badet og ikke kommer seg ut igjen, og det kan jo være en ekkel opplevelse. Heldigvis hadde vedkommende mobil og kunne ringe etter hjelp. Vi ser mye rart og forskjellig hver dag, noe som gjør jobben unik. Det som er viktig er å hjelpe til og lære bort det man kan slik at leietaker føler seg tryggere på å fikse det selv neste gang.

Hvor ofte ringer telefonen din på jobb?

Vaktmester i korridor

Cirka hvert syvende minutt, og den fortsetter å ringe når jeg er hjemme. Det er travle dager og mange som trenger hjelp.

Hva er det som gjør at du trives med jobben din?

Hver dag er forskjellig. Jeg møter nye folk og nye utfordringer, samtidig som jeg hele tiden ser progresjon og forandring. Når jeg er ferdig med en oppgave, er den ferdig fikset – noe som er veldig tilfredsstillende. 

Hvordan er det å møte leietakere i Heimstaden?

Det er selvfølgelig veldig forskjellig fra person til person, men jeg ønsker alltid en god dialog og en god relasjon til leietakerne. Jeg ønsker å vise tillit og være til hjelp, og jeg får stort sett tillit og respekt tilbake. Det finnes også dager som er utfordrende, for eksempel når man må forklare hva som er vaktmesters ansvar og leietakers ansvar. Heldigvis løser det aller meste seg! 

vaktmester hjelper kunde

Les mer om ditt ansvar i leieperioden