Et samlende måltid

En hyggelig måte å samles på er rundt et godt måltid, med venner, kjæreste eller familien. I en hektisk hverdag er det viktig å sette av tid til å kunne senke skuldrene og være bevisst på det å nyte.

Et måltid eller selskapmed nære og kjære er den perfekte anledningen til å la teknologien ligge når du setter deg til bords, og ikke vær fremmed for å samle alle duppeditter i en skuff eller boks. Ikke bare er det en trend, men det gir ekstra oppmerksomhet til omgivelsene og selskapet. Ta deg tid til å leve i øyeblikket med de du har rundt deg, det er gjerne de nære og kjære som gjør at du finner roen og samler ny energi. Du kan gjerne bruke borddekkingen til å skape en stemning, men god atmosfære blir det nok uansett.

Når du selv skal ha gjester på besøk er det viktig å tenke på at matlagingen ikke trenger å være en prestasjon, men noe å samles rundt. At maten smaker godt er en hyggelig bonus.

Tenk enkelt

Selv om du inviterer til selskap trenger ikke maten være mer komplisert enn når du lager til den vanlige husstanden. Den eneste forskjellen er at du trenger mer av hver enkelt råvare, og eventuelt en større kasserolle eller form. Så lenge du planlegger i forveien vil matlagingen gå som smurt.

Et av de beste tipsene for å lage mat til selskaper er å utnytte stekeovnen. Med andre ord, velg en rett som delvis lager seg selv – da får du tid til dekke bord, rydde og fikse deg mens maten godgjør seg i ovnen. Lasagne, ovnsbakt andebryst og grønnsaker eller tagine-retter er smaksrike matretter som passer godt til middagsselskap. Sjekk butikkene for deilige norske råvarer, og la deg gjerne inspirere av selve røttene i det norske kjøkken og det du naturlig ville funnet i norsk natur.

Uventede gjester?

Hva gjør du om du plutselig får naboen på døra, eller andre overraskende gjester?

Da trenger du en matrett du kjapt kan slenge sammen.

En tapasplate er midt i blinken når du får uventede gjester – hvis du har noe liggende selvfølgelig. Tapasplaten er også et godt valg til et mer avslappet selskap. Ikke være redd for å legge hele stykker av ost, pølser og brød på platen, så kan gjestene skjære selv og du sparer deg for tid.

Plukk frem ulike oster, både faste- og smøreoster, litt brød, en god olivenolje som dipp, kjeks du tilfeldigvis har i kjøkkenskapet, frukt og grønnsaker du lett kan kutte opp, bær og noen biter sjokolade – vi har vel alle en godteskuff.

Legg ingrediensene på en trefjøl og sett på bordet, så er det bare å nyte.

Foto: Cecilie Louise Berg

Tips fra ekspertene

Helle Øder Valebrokk bak bloggen Helles Kitchen (www.helleskitchen.org) tipser om å kjøpe inn gode oliven, godt brød og et utvalg pølser og skinker som du kjøper fra en delikatessedisk.

– Det smaker så mye bedre enn de ferdige som ligger i pakken. Du bør også ha et par gode oster på et tapasbord. Det fine med tapas er at det ikke trenger å være så mange ingredienser på bordet, så lenge kvaliteten er bra på produktene.

Hun tipser også om å lage aioli selv. Det er superenkelt og tar 15 sekunder hvis du har en stavmikser tilgjengelig. Ha et rått egg i en beholder, tilsett 1 ts dijonsennep, 2 ts sitronsaft, 1 dryss salt og et hvitløksfedd. Spe med ca. 1 dl nøytral olje til du har en kremet konsistens – solsikkeolje er bra.

– Har du litt ekstra tid kan du lage noen gode kjøttboller som du lar trekke i en deilig tomatsaus. Det er alltid en klassiker.

Lag det enkelt selv

Cecilie Louise Berg jobber som frilansjournalist og skriver om mat og reiser for ulike magasiner og aviser, hun står også bak Instagram-kontoen @bordforto. Cecilie er stor tilhenger av det som kalles tapas, delemat og fingermat, og serverer det alltid til gjester enten før måltider, eller som et måltid i seg selv.

– Mitt beste tips er å ta utgangspunkt i god norsk småskalakost, noe som ikke er vanskelig å finne i en velmøblert ostedisk. La den spille hovedrollen, akkompagnert av litt skinke, grønnsaker, marmelader, nøtter og kjeks.

Cecilie lager gjerne salte mandler selv, som alltid blir en suksess. De lager du ved å koke opp vann, røre ut en slump salt og ha i mandlene. La dem ligge i en halvtime før de siles av og ristes sprø på bakepapir i ovnen ved 180 grader i ca. 15 minutter.

Informasjon om Coronavirus

Les Heimstaden Norge sine generelle forholdsregler og oppdateringer.

Klikk her