La hjemmet bli ditt treningsstudio

Har du et ønske om å trene mer men sliter med å finne tid eller motivasjon til å dra på trening? Ikke gi opp, leiligheten din kan være en utmerket plass for å nå målene dine med trening. Alt du trenger er ting du allerede har hjemme. Ved å trene hjemme sparer du både tid og penger, samtidig er det fleksibelt og du kan gjøre det sammen med familien. Her er seks tips for hjemmetrening:

1. Lag vekter av ting du har hjemme

En flaske med vann, eller bøker kan fint brukes som vekter. Trenger du noe tyngre kan du fylle en sekk eller veske med innhold slik at den blir tung å løfte på. 

2. Bruk en stol som treningsstativ

Man kan utføre mange øvelser med en stol. For eksempel kan du ta høye bensteg opp og ned, kjøre dips, armhevinger eller ligge på rygg med bena mot stolen for å heve rompa opp og ned.  Om du er skikkelig sterk kan du også klatre under stolen uten å være nær gulvet. For en enklere øvelse kan man sette seg og reise seg gjentatte ganger til pulsen øker. 

3. Bruk en et kosteskaft for å trene bevegelighet

For å trene bevegelighet er det fint å bruke et kosteskaft, en lang paraply eller noe annet som ligner. Dette gjør man ved å holde skaftet i begge hender over hodet, mens man gjør rotasjoner med armer og overkropp. Om du strekker armene over hodet og bakover vil du kjenne at brystkassen åpner seg og du kan få bedre holdning. Ved å trene på bevegelighet kan man også bli bedre i andre styrkeøvelser. Tips: du kan også legge kosteskaftet bak nakken for å gjøre knebøy eller utfall.

4. Bruk gulvet til trening med egen kroppsvekt

På gulvet kan man gjøre mange øvelser med kroppsvekt. Armhevinger, knebøy med hopp, utfall, magetrening, og styrketrening for ryggen er noen enkle øvelser som krever liten plass. Pass på at det ikke ligger noen gjenstander i veien, og kjør i gang! 

5. Søk for å få inspirasjon

Internett er proppfullt av treningstips til deg som vil trene hjemme eller ute. Søkt på “hjemmetrening” eller “trening ute” for å finne ideer til nye øvelser. 

6. Sett av tid til treningen, og gjør det sammen

I travle hverdager er det vanskelig å få tid til trening. Hvis du setter av faste tider kan det være lettere å gjennomføre. Trening med egen kroppsvekt er også kjempefint å gjøre med barn eller venner. 

Lykke til med hjemmetreningen! 

hjemmetrening med barn