På tre år ble Margrethe leder for back office

Margrethe Ekne (30) startet i Heimstaden for tre år siden etter å ha studert juss i fem år. Hun har hatt kort vei fra å hjelpe til på kundeservice til å bli leder for back office. Hun startet på kundesenteret i februar 2017.

–  Jobbet noen måneder som hjelp på kundesenteret før jeg fikk tilbud om en stilling på kundeøkonomi rett før sommerferien 2017, forteller Margrethe.

Etter å ha jobbet som jurist og kundekonsulent på kundeøkonomi i ca. 2,5 år ble hun tilbudt stillingen som leder for Back Office.

Viktig at man utfyller hverandre

Når Margrethe velger arbeidsplass ser hun etter et sted hun kan vokse, og helst med en bratt læringskurve. Det legger hun ikke skjul på at det har vært i Heimstaden. Spesielt i starten var læringskurven bratt.

– Her blir man kastet ut i mye forskjellig og du lærer utrolig mye på kort tid, og det er nok en fordel å være en menneskekjenner når du skal jobbe i utleiebransjen, uavhengig av om du sitter på kontoret eller jobber ute. For i bunn og grunn handler alt du gjør om menneskene som skal bo i leilighetene. Det er viktig å ha disse i bakhodet hele tiden, kanskje spesielt når du jobber på Back Office, forteller Margrethe.

For å jobbe på Back Office må man også være klar over at det er noen ting som ikke alltid er like hyggelig å måtte gjøre.

– Det vanskeligste når du jobber på en avdeling som dette er at du må ta noen mindre hyggelige avgjørelser. Det er selvfølgelig ikke noe man ønsker, men som vi som utleier må gjøre, forteller Margrethe.

Men legger kjapt til:

– Likevel er dette et veldig trivelig sted å jobbe, det er gøy på jobb, god stemning og latteren sitter løst på kontoret. Hyggelig arbeidsmiljø og gode kollegaer er viktig. Det gjør hverdagen lettere, man er jo på jobb fem dager i uken.

Likestilt lederholdning

Det Margrethe ser etter i kollegaer er at de er ærlige og har et engasjement for det de driver med.

– Man må utfylle hverandre når man skal jobbe sammen, det er den eneste måten man blir et godt team på.

Å gå over til stillingen som leder har vært en overgang og Margrethe håper og tror at hennes beste egenskap som leder er at hun er god til å lytte og er rettferdig.

– Jeg like å lede med en likestilt holdning og håper jo at dette kommer frem, sier Margrethe.

Hun ser positivt på tiden fremover for Heimstaden og tror alle som jobber her vil lære mye i tiden som kommer.

– Dette er en arbeidsplass i stor utvikling og det går fort i svingene. Her er det viktigste å vise generelt engasjement og jeg mener det er viktig å ha interesse for organisasjonen man jobber i, da blir arbeidshverdagen mye mer givende, avslutter Margrethe.