Slik unngår du å kaste mat

De fleste av oss vil nok si selv at jeg er ganske god på å ikke kaste mat. Du lager restemiddager og kjøper kun det du trenger, bortsett fra når du skeier ut i helgene med litt ekstra kos. Men, på ett år kaster vi 42,6 kg spiselig mat per innbygger i Norge – det er nesten en kg mat i uken.

Det kan ikke stemme, jeg kaster jo ikke så mye?

Heldigvis er det noen enkle grep du kan ta for å kaste mindre. Bra for både miljøet og lommeboken. Her får du fem tips til hvordan du kan redusere matsvinn av spiselig mat.

Planlegg innkjøpene dine

Selv om du har planlagt innkjøpene dine på forhånd med handleliste er det ikke alltid like lett å holde seg til den. Det er jo så mye som frister, og er noe på tilbud er det også lett å vike fra listen. Så når du først er på butikken, vær streng med deg selv og hold deg til det du skal. Er det tilbud på store pakker med ferskvarer, styr unna – med mindre du har plass til å fryse ned. Lag gjerne en ukesmeny og handle deretter.

Og for all del – ikke gå på butikken sulten.

Foodprep – gjør som treningsfantastene

Bor du alene er det ikke alltid like lett å lage rett mengde mat. Å skulle koke rett mengde pasta er en kunst de færreste får til, det samme gjelder gjerne når du koker grønnsaker – du får jo ikke tak i porsjonsbrokkoli i frukt- og grøntavdelingen. Så når du først skal lage middag, lag store porsjoner. Lag for eksempel gjerne etter anvisningen på pakken, eller kok og stek opp det du har av grønt og kjøtt. Oppbevar porsjonene i bokser i kjøleskapet eller fryseren og du sparer deg for tid en annen dag, samtidig som du unngår å kaste den halve brokkolien.

Gi bort mat til naboer

Skal du reise bort og har mat hjemme du vet blir dårlig før du er tilbake? Bank på hos naboen og tilby det du har liggende. Neste gang er det kanskje du som får mat levert på døren.

Restemiddager

Restemiddager er mer enn å bare spise opp resten av middagen fra dagen før. Har du diverse ingredienser i kjøleskapet er sjansen stor for at du kan lage nye retter av det du allerede har. Ulike grønnsaker kan mikses sammen til en salat, grønnsakssuppe eller pai. Frukt og grønnsaker kombinert blir til deilige smoothier som du kan ha som mellommåltid, og alt fra ris, bønner, salat og kjøttrester kan kombineres til en wrap.

Ha alltid en ferdigdressing, soyasaus eller liknende i kjøleskapet, så har du smakstilsetning lett tilgjengelig. Og husk at du kan ta med restene som lunsj den påfølgende dagen.

Smak og lukt

Sist, men ikke minst! Selv om best før-datoen har gått ut vil det ikke si at det som er igjen er dårlig. Datoen er bare en indikasjon på når maten smaker best. Så smak og lukt før du kaster restene, for det meste holder seg mye lenger enn du tror. Dette gjelder alt fra meieriprodukter og egg til mat på pose.

Så sjekk en ekstra gang om det står best før eller siste forbruksdato på det du har stående.